Jdi na obsah Jdi na menu
 


Železnice

9. 3. 2008

Železnice se zastávkou



   Malou Velení prochází železniční trať Děčín - Benešov n.Pl. Dle záznamů byla naplánována v roce 1856. Za 10 let nebyla stavba dokončena v důsledku Pruské války. Po jejím skončení se se stavbou trati pokračuje a její provoz byl slavnostně zahájen 16. ledna 1869.Pojmenována byla "Česká severní dráha" a spojovala Děčín s Varnsdorfem. Po třech letech byl zahájen provoz trati Benešov n.Pl. - Česká Lípa.Obrazek

 Původní německé obyvatelstvo mělo zde na zastávce prodejnu jízdenek, dřevěnou stavbu, která stála na nejvyšším bodě zastávky při příchodu z mostu. Při osidlování jsme zde nacházely velké množství tuhých kartonových jízdenek a německé tiskopisy.

 Prodej jízdenek obnoven nebyl, i když byl projeven zájem. Aby lidé nemuseli čekat v dešti a mrazu na vlak, aby bylo prostředí trochu upravené, vybudovali občané svépomocí, brigádně novou opěrnou zeď kolem celého prostoru nástupiště a prostor pro budovu. V té bylo počítáno s čekárnou, prodejnou jízdenek a místností pro železniční personál.

 V roce 1949 přispěl KNV na stavbu zastávky 120.000 Kč. Velké množství hodin bylo odpracováno zdarma svépomocí, řemeslnické práce byly placeny.

 V roce 1949 byla zastávka slavnostně otevřena. Zúčastnili se zástupci ČSD, ONV i KNV. Nechybělo přestřižení pásky, slavnostní projev a k tomu hrála dechová hudba železničářů. Večer pak v hospodě v Jedlce při reprodukované hudbě se pokračovalo společnou zábavou.

 Jenže lidí cestovala málo, nebyl nikdo, kdo by jízdenky prodával,a tak budova zela prázdnotou. Začala se postupně ničit, zejména čekárna, kam byl přístup. Proto bylo rozhodnuto vybourat venkovní zeď a udělat velký volný prostor jako otevřenou čekárnu. Další dvě místnosti jsou stále zavřené, využívají je opravárenské čety na železnici pro úschovu nářadí a materiálu. Tuto změnu provedla ČSD v roce 1975.

 Za zmínku stojí fakt, že výstavba čekárny byla plánována již v roce 1914, ale kvůli světové válce se stavba neuskutečnila.

Obrazek

.

 Vlaků na naší trati jezdí poměrně dost, protože pokračují buď na Českou Lípu nebo na Jedlovou. Zastávka nebyla nikdy obsazená výpravčím, jízdenky si kupují cestující výhradně ve vlaku.

 K obsluze vlakové cesty slouží dvě hradla, Dolina a Soutěsky, kde jsou návěstidla, aby mohlo na trati být více vlaků. Stále je zde jedna kolej, která do roku 2000 nebyla elektrifikovaná.Obrazek

Po skončení kouřících mašinek v  roce 1980 přepravují cestující motorové soupravy.

 Ovšem éru kouřících lokomotiv si čas od času připomínáme, protože při některých příležitostech projíždí klasická stará vlaková souprava tažená parní lokomotivou.

 V případě výluky ( to je doba, kdy nejezdí vlaky) jsou lidé přepravováni náhradní autobusovou dopravou, která jezdí podle jízdního řádu. Autobusy náhradní dopravy však nezajíždí na most nad tratí, ale cestující si musí dojít do Jedlky na autobusovou zastavku.